Kafadaki Yağ Bezesi Nasıl Tedavi Edilir?

kafada yağ kisti tedavisi

Yağ bezesi yani tıbbi ismiyle lipomlar vücudun her yerinde meydana gelebilen oluşumlardır. Bu oluşumların avuç içi, kafa derisi ve ayak tabanı gibi bölgelerde oluşan tiplerine ise yağ bezesi değil yağ kisti denilmektedir. Yağ kisti tıpta sebase kist ve epidermoid isimleriyle de tabir edilebilmektedir.

Yağ Kisti Nedir?

Yağ kistleri, en basit anlatımıyla içleri sıvı dolu, çevresi zarla kaplı olan küçük kesecikler olarak ifade edilebilir. Keseciklerin içerisindeki sıvı yağlı ve koyu kıvamlı bir yapıda olup, kötü bir kokuya sahiptir. Ayrıca yağ kistleri için çoğunlukla iyi huylu tümörler denilebilir. Kötü huylu olması nadiren görülen bir durumdur.

Yağ kistleri herhangi bir sağlık problemi oluşturmaz ancak kozmetik bakımdan kişiyi rahatsız edebilmektedir.

Kafada Yağ Kisti Neden Olur?

Kafada yağ kistlerinin neden oluştuğu net olarak bilinmemekle beraber, uzmanlara göre saç diplerindeki yağ bezlerinin tıkanmasından dolayı oluşmaktadır. Her insanın kafa derisinde saç köklerini korumak için bulunan yağ ve ter bezleri saçların beslenmesini sağlamaktadır. Dolayısıyla bu bezlerden bir yada birkaçının tıkanması ile beraber salgı cilt altında birikir ve kistler oluşur. Zaman geçtikçe kist büyüme gösterir ve kişiyi rahatsız eder.

Kafada Oluşan Yağ Kistinin Belirtileri Nelerdir, Nasıl Anlaşılır?

Kistlerin küre benzeri yada dairesel yapıları vardır. Boyutları büyük yada küçük olabilir, bu tamamen kişiye göre farklılık gösteren bir durumdur. Kisti olan bazı hastalarda iltihaplanma dolayısıyla kızarıklık, enfeksiyon ve ağrı gibi şikayetler oluşabilmektedir.

Saçlı Deride Yağ Kisti Kimlerde Görülür?

Yağ kistleri genellikle 20-40 yaş aralığındaki erkeklerde ortaya çıkmaktadır. Bilimsel çalışmalar güneş hasarlı cilt bölgesi olan ileri yaşta ki hastalarda daha çok olduğunu ortaya koymaktadır. Bir başka bilimsel çalışma ise yoğun şekilde akne vulgaris (sivilce) olan kişilerde yağ kistlerinin çokça karşılaşıldığını göstermektedir.

Yağ Kisti Ağrır mı, Neden İltihaplanır?

Normal şartlarda üzerine baskı uygulanmadıkça ağrı veya daha farklı bir şikayet görülmemektedir. Fakat yağ kisti kapsülü mikrop kaparak iltihaplanabilmektedir. İltihaplanma olan vakalarda ağrı söz konusu olmaktadır.

Bu ve benzer durumlarda kist konusunda tecrübeli bir doktora başvurulması gerekmektedir. Doktorun tavsiyesi ile kullanacağınız antibiyotiklerle iltihap tedavisi yapılabilir. Kist tedavisi ise apse ortadan kalktıktan sonra yapılabilmektedir.

Kafada Oluşan Yağ Kistinin Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kafada oluşan yağ kistleri konusunda tecrübeli bir hekim tarafından küçük bir cerrahi işlem ile kolayca tedavi edilebilir. Burada önemli olan nokta kistlerin saçlı deride olmasından dolayı dikkat edilmesidir.

Saçlı deride bulunan kist saçın kesilmesine gerek kalmadan, çok küçük bir kesi yapılarak çıkarılabilir ve tedavi sonunda herhangi bir işlem yapıldığı fark edilmez.

Tedavide öncelikle bölge lokal anestezi ile uyuşturulur. Uyuşturma işleminin ardından kiste çok küçük bir kesi uygulanır. Kist bu kesiden kapsülü ile beraber çıkarılır ve kesi tıbbi yapıştırıcı ile yapıştırılarak yada minik bir dikiş ile kapatılır. Birden fazla kist mevcutsa hepsi aynı anda alınabilir. Tedavi sonrasında hasta günlük yaşantısına ara vermeden devam edebilir, pansuman gerekmez. Hasta 24 saat sonra duş alabilir.

Kafada Kist Tedavisi İçin Hangi Doktora / Bölüme Gidilmelidir?

Kafada meydana gelen kistlerin tedavisi yalnızca cerrahi yollarla mümkündür. Bitkisel kürler, merhemler yada benzeri yöntemler kistin küçülmesini yada yok olmasını sağlamaz. Kafada yağ kisti tedavisi için genel cerrahi uzmanlarına başvurulmalıdır. IDEA Kliniklerin tüm şubelerinde hizmet veren genel cerrahi uzmanları bu konuda oldukça tecrübeli olduğu gibi yeterli donanıma sahiptir. Randevu alarak muayeneye gelebilir ve aynı anda tedavinizi olabilirsiniz.

Kaynaklar:
1-) Op. Dr. Atilla KAYA – Kafada Yağ Kisti Tedavisi – IDEA TIP